lovisasundin.blogg.se

2014-02-10
11:17:17

CCS Black Diesel

Tänkte nu berätta lite om vad som har hänt med diesel.
 
För kanske 3 veckor sedan så började diesel verkligen säga emot mig i ridningen. Min kompis Tove fick stå en gång med en longeringspisk och "piska" honom när jag satt på då han inte ville gå på volt.. Men han sprang typ bara på henne och sket i att hon stod där. Det var i vänster varv. Sen kom det att han inte vile fatta vänster galopp. Men först trodde jag bara att det var trots då han bara är 4 år. Men sen en dag så stod han och sköt rygg när jag borstade på honom. Då vart jag riktigt rädd. Så då ringde jag till stav ( en klinik ) och frågade vad jag skulle göra. Då sa hon att jag skulle komma in och göra en hälsoundertjökning på honom.
 
Så vi åkte in förra måndagen för en vecka sedan och först fick vi vänta i 45 min innan en veterinär kom till oss. Sen så var den killen så otrevlig och ba " vad är det för fel på eran häst då? " Vem säger så .. Men då sa jag allt och vi hade bokat in för en hälsounderkökning. Då säger han att det inte kommer ge oss något att vi behöver göra en haltutredning.. Varför sa dem då inte det ifrån början när jag ringde känder jag bara. Men då tänkte jag att, ja men vi gör det då. Nej men då hade han inte tid för det?? Men han sa att han kunde kolla igenom honom lite snabbt. Så vi gjorde ett böjprov och då haltade han på höger fram.. Så då sa han att vi måste göra en haltutredning i veckan. Men tyckte verkligen inte om honom så på tisdagen ringde jag en klinik i hölö.
 
Så när jag ringde dem bad jag om en veterinär axel. Vet ni vem det är? Sjukt duktig. Men i alla fall så fanns det tid då hos honom den 11 och då var det den 4. Ville inte vänta så länge och min far ska operera sig den 11 så kunde ändå inte komma då. Men då sa hon  att det fanns tid den 4 kl 1, ringde dem kl 8. Då tog jag den tiden och åkte till stallet och pappa kom dit och hämtade upp oss. Så åkte vi ner dit till hölö. Tog ca 1H.
 
Sen när vi kom dit så började vi med ett böjprov. Vet ni vad? Han haltade då inget. Men då hade tydligen den veterinären på stav böjt för länge. Sen så gick vi till ridhuset och longerade honom. Då såg han att Diesel inte tog ut steget  i höger bak. Så då la vi bedövning i knät. Sen efter ett tag så gick vi och longerade igen. Då vart det fart i honom kan jag säga!! Så då gick vi in och rönkade hans knän, manke, rygg, kors, länd. Allt såg jätte bra ut förutom att han såg att det fanns något i båda knäna. Så då gick vi och ultraljudade knäna och då såg han att det fanns en liten inflamation i båda knäna..
 
Så då behandlade vi dem och sen kors och läng då muskeln från knäna går upp där och han markerade på den.. Så vart ganska mycket kan man säga. Men så om tre veckor den 24 ska vi tillbaka dit och kolla satt allt är borta! Men frågade vart det kan komma ifrån. Jag tänkte att det kommer från överbelastning. Men han sa att det kan komma efter mycket bus i hagen och hans hagkompis har haft samma problem fast fast för kanske 1-2 månader sedan.. och dem här killarna busar ju j*vligt mycket.
 
Så nu har jag ett träningschema fram tills des. Första veckan leda för hand, andra sitta uppsuttet i 40 min, tredje trava i 15 min. Så hoppas nu att du kommer vara bra min lilla plutt♥
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
♥Bli bra nu min älskling♥
Kommentarer:
2014-02-10 @ 13:17:09

Hej! Jag försöker nu sprida min blogg lite grann då jag skriver om näthatet,ingen förtjänar att bli illa behandlad...¨
Min lokaltidning har uppmärksammat min blogg och även kissie har gjort det.
Ville bara skicka lite kärlek och hälsa dig en jätte bra dag och hoppas folk är snälla mot dig<3

2014-02-10 @ 15:10:41
#2: Camilla

Hej! Camilla här som gjorde en design till dig för ett tag sedan, jag mailade även den till dig då. Jag förstår om du har haft fullt upp med Diesel och så, ville bara kolla så mailet har kommit fram och att du fick alla kod-mallar! :)

//Camilla

Svar: Aa den har jag fått men har inte haft tid att lägga in den bara. Ska fixa den då fort som möjligt:)
Kram!!
Lovisa

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: